keskiviikko 12. marraskuuta 2014

Mitä olen oppinut Islannissa tähän mennessä

Ajattelin tehdä ihan oman postauksen siitä mitä me - tai ainakin minä olen oppinut Islannissa tähän mennessä.


 Koulu on iso, joka on tosi hassua, koska ajattelin, että se olisi pieni, koska koko Islannissa on kuitenkin asukkaita vain 300 000. Opiskelemme siis paikallisessa ammattikoulussa. Täällä koulujärjestelmä on erilainen. Ammattikoulu on neljävuotinen, eikä täällä ole tiettyä alaa mitä ruvetaan opiskelemaan. Ensimmäisenä vuonna on perus aineita, ja samaan aikaan voi olla esimerkiksi sairaanhoitoa ja kotitaloutta.

Meidän opettajat ja opiskelijat täällä koulussa on erittäinn ystävällisiä ja lähes kaikki puhuu todella hyvää Englantia. Ensimmäisenä päivänä ensimmäinen tehtävänä paikallisten opiskelijoiden kanssa oli kirjoittaa sanoja suomeksi ja Islanniksi. Me naurettiin niin paljon kun yritettiin harjoitella toistemme äidinkieltä. Esimerkiksi suomessa sanotaan Elokuvateatteri ja islannissa bio. Tämä sana oli erittäin koominen sanahirviö heille. Heidän kolmikirjaimisesta sanasta saadaan erimassa väännettyä 15 kirjaiminen! :D Meidän ryhmässä on yksi puoliksi Suomalainen. Oli niin hassua kun yhtäkkiä hän puhui ihan täydellistä Suomea. Arvatkaa vaan tuliko hänestä meidän tulkki!

Mä jännitin todella paljon Englannin kielen käyttöä. Välillä samassa lauseessa menee Englanti ja Ruotsi sekaisin, mutta nyt tää alkaa sujua tosi hyvin. Huomaan ajattelevanikin Englanniksi. Kouluajan ulkopuolellakin tulee puhuttua Englantia meidän Suomi porukalle joka on tosi hassua. Se vaan tulee automaattisesti. Mun kielioppi on myös treenaantunut tosi paljon.

Toisena koulupäivänä päästiin laskemaan matikkaa ja meillä oli musiikkia. Islantilaiset näyttivät meille Islannin kuumimmat hitit ja me näytettiin Suomen. Muunmuassa Robinia, Cheekkiä ja Mikael Gabrielia. Hämmästyttiin myös kun tajuttiin, että Cheekin Äärirajoille kappale on kuvattu Islannissa.
Mä rakastuin TÄHÄN kappaleeseen minkä luokkalaiset näyttivät meille. Biisi kertoo rakkaudesta :)

Ihan meidän hotellin lähellä on Nuorisotalo "88House" tän ammattikoulun oppilaille. Se on kolmekerroksinen. Ulkona on minigolf ja niin iso trampoliini. Sisällä todella iso tilo missä on lava ja kaiuttimet. Paljon tietokoneita, pingispöytä, biljardipöytä, ilmakiekko. Alakerrassa leffahuone ja sohvia. Keskikerroksessa keittiö, ja olohuone. Yläkerrassa patjoja, telkkari, ja tuoleja. Oon niin hämmästynyt miten hyvä olla ja ihana yhteishenki täällä maassa on. Meidät on otettu niin hyvin vastaan. Parempaa vastaanottoa ei vois olla! Ollaan hengattu "88Houssissa" nyt kahtena päivänä ja saatu ystäviä.

Mä oon niin tykästynyt Islantiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti